Goedkope 3D-printers voor onderwijs, is het mogelijk?

Goedkope 3D-printers voor onderwijs, is het mogelijk?

Onze blogs ontvangen via de mail? Dat kan!
Schrijf u hier in:

Voornaam  
Achternaam  
Bedrijfsnaam  
E-mailadres  
 


3D-printers zijn de uitvinding van de eeuw. Van schoenen tot keukengerei; bijna alles is printbaar. Bij het ontwerpen en printen van 3D-objecten komen verschillende vaardigheden kijken. Denk hierbij aan: samenwerken, creativiteit, kritisch denken en communiceren. Toch staat niet bij elke school een 3D-printer. Waarom?

Een 3D-printer is daarom goed inzetbaar in het onderwijs. De printers dragen bij aan een authentieke leeromgeving. Leerlingen leren werken op een manier die in de bedrijfswereld  toepasbaar is. Het idee heerst dat 3D-printers prijzig en ingewikkeld zijn. Dat was ooit zo. Maar inmiddels hebben op deze twee vlakken ontwikkelingen plaatsgevonden. De printers worden tegenwoordig goedkoper aangeboden en zijn gebruiksvriendelijker geworden.

Tijd

Dat een 3D-printer goedkoper is dan gemiddeld, wilt niet zeggen dat deze niet goed werkt. Ook deze printers geven een prima resultaat. Wel is er geduld en kennis voor nodig om dit resultaat te krijgen. Vaak zijn printers uit een goedkoper segment niet meteen klaar voor gebruik. Er zijn wat tweaks nodig om tot een optimaal resultaat te komen. Heeft u hier tijd voor? Dan zijn goedkopere 3D-printers zeker een aanrader.

Toepassing in de praktijk

Nu de praktijk; dertig leerlingen op 1 leerkracht is een heel normale verdeling binnen het onderwijs. Een docent heeft gemiddeld 1 á 2 lesuren de tijd per klas. Met 30 leerlingen die in groepsverband werken, mag de leerkracht ongeveer 6 á 7 werkstukken printen. Één keer de printer kalibreren en één keer postprocessen (het schoonmaken en het ontdoen van ondersteuningen bij een 3D-geprint ontwerp) kost 20 minuten bij printers onder de € 1000,-.


Maak geen overhaaste beslissingen

Als u gemiddeld 2 á 3 werkstukken per keer print, bent u als leerkracht minimaal 60 minuten bezig met het 3D-printen zelf. En dat is waar veel scholen de mist in gaan. Uit enthousiasme voor de techniek is er een overhaast besluit genomen op basis van prijs en beperkte kennis.

De leerkracht is veel tijd kwijt om een 3D-printer op te starten en vervolgens nog meer tijd  door het object van de bouwplaat te hakken en te ontdoen van ondersteuningen. Hierdoor blijft die 3D-printer in veel gevallen stof happen op de plank.

Hoe dan wel?

Besef als organisatie dat de 3D-printer geavanceerd gereedschap is. Voor iedere hamer, voor ieder lijmpotje binnen een school heeft de school bijpassende opdrachten. En niet te vergeten de kennis om die spullen te gebruiken.

Dit geldt ook voor 3D-printers. Een leerkracht heeft knowhow nodig van de werking van een 3D-printer. Waarom gaat er iets mis en wat kan ik doen om meer succes bij het 3D-printen te behalen?

Daarnaast kiest u het stuk gereedschap dat bij uw behoeftes past. Is tijd een issue? Zorg dan voor een 3D-printer die het werk voor u als leerkracht uit handen neemt. Niet kalibreren en niet hoeven hakken scheelt al 10 tot 15 minuten per printopdracht.

In een notendop

  • Bepaal de behoeftes van de leerkracht.
  • Ga na hoeveel knowhow de leerkrachten hebben.
  • Maak gebruik van de lesstof met geschikte opdrachten.
  • Neem de tijd voor een training!
Deel op social media:
Feedback