Thuiswerken in de praktijk: wat hebben we tot nu toe geleerd?
Zoeken
Zoeken
Thuiswerken in de praktijk: wat hebben we tot nu toe geleerd?

Thuiswerken in de praktijk: wat hebben we tot nu toe geleerd?

Thuiswerken in de praktijk: wat hebben we tot nu toe geleerd?

Aan het begin van 2020 moesten bedrijven massaal overschakelen op thuiswerken. En al waren werkgevers daar op voorhand nogal sceptisch over, in de praktijk bleek dit een stuk eenvoudiger dan gedacht. En nu we ruim 2 jaar verder zijn is het goed om eens na te gaan wat we in deze periode allemaal geleerd hebben. In dit artikel lichten we de highlights toe.

De corona-pandemie was de allergrootste drijfveer ooit om thuis te gaan werken. Organisaties zorgden er in razendsnel tempo voor dat alle benodigde licenties en hardware op orde waren. Nu we een tijd verder zijn, kunnen we voorzichtig concluderen dat een vorm van thuiswerken blijvend zal zijn. Want waren heel veel organisaties in het begin nog erg terughoudend, inmiddels weten we dat thuiswerken in heel veel uiteenlopende functies prima kan.

De voor- en nadelen van flexibel werken

2020 was ook het jaar waarin bleek dat thuiswerken in de praktijk zowel voor- als nadelen oplevert. Opeens waren werknemers niet langer gebonden aan een locatie en tijd om te kunnen werken. Het werd het beste zichtbaar op het moment dat ook de kinderen thuis moesten blijven. De meeste werkgevers maakte het ineens niet meer zo veel uit wanneer er gewerkt werd, zolang het werk maar af kwam. Tegelijkertijd waren er ook medewerkers waar de flexibilisering een stap te ver voor ging. Zij ontwikkelden een soort prestatiedrang, maar dan op een negatieve manier. Ze gingen bijvoorbeeld heel snel reageren op mailtjes. Waardoor er soms wel dagen van meer dan veertien uur werden gemaakt. Dat was meteen de keerzijde. Hoe dit zich verder zal ontwikkelen, gaan we in de toekomst meemaken. Feit is dat het voor een belangrijk deel af zal hangen van de opstelling van de werkgever.

Fase 1: Thuiswerken in de praktijk begon veelal aan de keukentafel

In het begin draaide het thuiswerkbeleid met name om mensen zo snel mogelijk aan het werk te krijgen. Heel wat medewerkers van bedrijven besloten gewoon aan de keukentafel te gaan zitten werken op hun laptop. Als dat voor een dag of een paar dagen is, is dat natuurlijk prima te doen. Maar doe je dit vijf dagen per week en weken achtereen, dan merk je al snel dat dat niet zo goed is voor je werkhouding. In ons bedrijf werden we toen gestimuleerd om veel te gaan staan en te bewegen tijdens het werken.

Fase 2: Werkgevers gaan gezonde thuiswerkplekken faciliteren

Naarmate het jaar voortduurde, was er een duidelijke verschuiving te zien. De focus verschoof van ervoor zorgen dat thuiswerken mogelijk is, naar het zorgen voor een betere manier waarop mensen in de praktijk kunnen thuiswerken. Denk daarbij aan bedrijven die nieuwe monitoren kochten voor op kantoor en de oude schermen uitdeelden aan hun medewerkers om thuis mee te werken. Vervolgens kwamen daar zaken als bureaus en stoelen bij, zodat mensen op een Arbo-technisch verantwoorde manier hun werk konden doen. Inclusief het verstrekken van docking stations zodat thuis alle apparaten fatsoenlijk aangesloten konden worden.

Thuiswerken in de praktijk: pas op voor Shadow-IT

Ook al bieden IT-afdelingen veilige software en apparaten aan thuiswerkers aan, toch ligt bij de meeste organisaties shadow-IT op de loer. Medewerkers werken namelijk vaak graag met eigen apparaten en software. Er zijn best veel implementaties halsoverkop gedaan. Waarbij maar weinig aandacht was voor beveiliging of adoptie van de apparaten. En dat is best een probleem, want de locatie van data binnen organisaties is cruciaal. Hoe je dit kunt oplossen, zit hem vooral in het creëren van awareness. Zorg dat je gebruikers bekend maakt met de verschillende functies en mogelijkheden. Online vergaderen en chatten is bij de meeste medewerkers wel bekend, maar daar houdt het vaak op.

Hoe regel je de logistiek van nieuwe devices richting medewerkers?

Bedrijven hebben vaak moeite met het uitleveren van de nieuwe devices aan hun gebruikers. Een pakket naar iemands huis sturen is leuk, maar wat als hij of zij niet thuis is? Daarom is het belangrijk om er vooraf goed over na te denken hoe je dat kunt inrichten. Stuur de apparaten bijvoorbeeld naar een centraal afhaalpunt.

Autopilot en verzending apparaten

Er kwam ook steeds meer vraag naar veilige manieren om devices bij eindgebruikers te krijgen, zonder dat ze eerst nog langs de IT-afdeling moeten. Door gebruik te maken van Windows Autopilot kunnen medewerkers direct aan de slag. Deze manier van uitrollen is de afgelopen tijd populair geworden. Van belang is om een digitale gebruikersovereenkomst op te stellen in plaats van op papier. Je krijgt als medewerker bij de digitale variant een e-mail waarin verzocht wordt het document digitaal te ondertekenen. Als dat gebeurd is, krijgt de IT-afdeling automatisch bericht zodat het apparaat voorzien van Windows Autopilot kan worden verzonden.

Deel op social media