21st century skills; van toekomst naar heden | ACES Direct
21st century skills; van toekomst naar heden

21st century skills; van toekomst naar heden

21st century skills; van toekomst naar heden

14-04-2016
Tilburg, 14 april 2016 - Onderwijs staat steeds vaker in het teken van 21st century skills. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen voor hun toekomstige banen nodig? Gian-Carlo Sterken sprak namens ACES Direct over deze 21st century skills bij een bijeenkomst van STC-Group; dé verticale onderwijs- en kennisinstelling voor scheepvaart, transport en haven-industrie.

Gian-Carlo sprak STC toe over drie middelen die volgens hem en ACES Direct de toekomst van het onderwijs gaat veranderen. Namelijk: 3D scannen, Augmented Reality en Virtual Reality. Ooit onderwerpen uit sciencefiction films. Toch raken ze langzaam ingeburgerd en worden het echte 21st century skills.

Fysiek naar digitaal met 3D scannen

"Ieder platform staat en valt bij de input van data. Door middel van het 3D scannen creëer je data van bestaande situaties. Denk in het geval van STC aan het inscannen van een kombuis of andere situaties waarin een school/leerling virtueel oefent. We hebben het hier ook over een 21st century skill omdat het nu al mogelijk is. De benodigde hardware is goedkoop. Sterker nog veel mensen hebben die hardware al in huis. Je haalt de fysieke wereld naar de virtuele wereld zonder dat je daar echte design skills voor nodig hebt.”

Augmented Reality

De volgende stap is het mixen van virtuele data met fysieke data. Augmented reality legt als het ware een digitale schil over de echte wereld. Hierbij is een tablet, VR bril of smartphone volgens Gian-Carlo hét middel om deze twee werelden te mixen. "Een leerling gebruikt dan bijvoorbeeld een tablet om een boek te scannen. Op het scherm krijg je dan relevante informatie als pop-up voorgeschoteld. De mogelijkheden zijn eindeloos.”

“Je kunt het zo gek niet bedenken of het is te voorzien van extra informatie door middel van Augmented reality. Als school kun je er zelfs voor zorgen dat mensen die de school fotograferen meteen zien hoeveel leerlingen er leren, hoeveel studies er zijn en welke studies worden aangeboden."

21st century skills

21st century skills met een virtuele wereld

De laatste stap die leerlingen en leraren kunnen gebruiken om hun 21st century skills te ontplooien is volgens Gian-Carlo het verlaten van de fysieke wereld. Hoe ze dat dan kunnen doen? "Door middel van een totale immersive ervaring met een virtual reality bril."

Tijdens de bijeenkomst liet Gian-Carlo de leraren en directie bijvoorbeeld een ritje maken in een virtuele achtbaan. Maar hij liet ook zien hoe je de virtuele wereld praktisch inzet. Zo liet hij een zelfgemaakte app zien waarbij 3D data van onder andere boten of huizen omgezet wordt naar een VR ervaring. Hoe dat te vertalen is naar 21st century skills? "In het geval van STC-Group kunnen leerlingen alvast virtueel door een boot lopen en op een veilige manier noodsituaties oefenen."

Een kleine duw in de rug

Gian-Carlo hoopt dat hij met zijn presentatie de opleiding inspireert om 21st century skills op een creatieve manier te benaderen. "Het was een heel interessante dag, met veel info, gelach en hopelijk veel inspiratie voor de leraren. Hopelijk heb ik duidelijk kunnen maken dat je vaak met bestaande hardware zoals laptops of smartphones al toegang hebt tot 21st century skill leermiddelen. Het enige wat nodig is, is een klein duwtje in de goede richting. Die wij natuurlijk graag verzorgen.”

Voor meer informatie over de in dit artikel genoemde 21st century skills en oplossingen kunt u contact opnemen met Gian-Carlo Sterken.
  Feedback