Oud ontmoet nieuw: 3D-printen in Tilburgse Lochal | ACES Direct

Oud ontmoet nieuw: 3D-printen in Tilburgse Lochal

27-09-2016

Generaties Tilburgers sleutelden aan treinen in de locomotiefhal. Tegenwoordig staat de hal -onder de naam Lochal- open voor alle Tilburgers. ACES Direct nam de hal voor even mee naar de 21ste eeuw. In de oude industriehal werd een gratis cursus 3D-printen voor het onderwijs gegeven.

Elf onderwijzers, onderwijsassistenten en bestuurders trokken naar de Lochal om in een grootse maar intieme setting kennis te maken met de wereld van 3D-printen. Geen uitgebreide seminar met lange Powerpoints maar een praktische kennismaking. De deelnemers gingen aan de slag met het printen van hun eigen ontworpen Legoblokje.



Maximale uit techniek halen
ACES Direct Manager Solutions, Jeroen Stabel, vindt het belangrijk dat het bedrijf zijn kennis deelt. “Wij willen bijvoorbeeld scholen niet alleen helpen met hard- en software. Om die reden steken we veel tijd en energie in het delen van onze kennis. Op een dag als deze helpen we een 10-tal educatieve instellingen begrijpen hoe ze 3D-printing kunnen toepassen in hun lesprogramma. Zo halen niet alleen zij, maar ook hun leerlingen het maximale uit een techniek als 3D-printen.”

De gedachtegang telt
Deelnemer Marc Houwen van Praktijkcollege Tilburg voelde zich in ieder geval als een vis in het water in de Lochal. “Mijn vader heeft hier zo’n beetje zijn hele leven gewerkt.” Maar Marc was vooral blij met de nieuwe inzichten die de training gaf. “Ik had al ervaring. Maar ik sta nu meer stil bij de basis. Het gaat om de gedachtegang van het printen. Het gaat er voor leerlingen niet om wat je print maar hoe je het print. Op die manier kunnen we leerlingen een nieuwe denkmanier bijbrengen.”

Leerlingen voorbereiden op de toekomst
Tijdens de cursus sloot ook ACES Direct Solution Advisor 3D-printing, Gian-Carlo Sterken, bij die uitspraak aan. “De leerlingen vinden het geweldig maar voor de onderwijzers is de print zelf het minst interessante onderdeel. Het uitdenken van de 3D-print daar leren die leerlingen van. Ze leren op een nieuwe manier naar creatie te kijken. Een manier die ze voorbereidt op de toekomst.”

  Feedback