ACES Direct steunt initiatief WakaWaka | Aces Direct

ACES Direct steunt levensreddend initiatief WakaWaka

Zestig families in ontwikkelingsland krijgen toegang tot duurzame energie

Tilburg, 25 februari 2015 – ACES Direct steunt de WakaWaka Foundation, een Nederlandse NGO die energiearmoede tegengaat. Met de aankoop van zestig WakaWaka Power+ zonnelampen maakt de Tilburgse IT-totaalleverancier Nederland een stukje duurzamer. En, nog belangrijker, ze geven zestig families in een ontwikkelingsland toegang tot licht en telefonie. Het initiatief past daarmee goed bij de kernwaarden van ACES Direct dat verantwoord en duurzaam ondernemen hoog op de maatschappelijke agenda heeft staan.
De innovatieve zonnelamp WakaWaka (‘helder licht’ in Swahili) is een idee van de gelijknamige Nederlandse onderneming. Met behulp van crowdfunding hebben zij geld ingezameld om de lampen te ontwikkelen en produceren met de nieuwste technieken voor LED en solar. De organisatie werkt volgens het ‘buy one, give one’-principe; bij aankoop van één WakaWaka gaat er ook één naar een gezin in een derdewereldland. Het is die combinatie van ondernemen en ontwikkelingshulp die ACES Direct aanspreekt. Sven van Boxtel, Commercieel Manager van ACES Direct: “We hebben nu zestig WakaWaka’s aangeschaft, waarmee we onze werknemers en relaties een uniek geschenk kunnen bieden. Maar we doen het vooral om de aangesloten hulpprojecten te steunen.”
De WakaWaka als levensredder
Een WakaWaka Power+ is een krachtige oplader en zaklamp in één die werkt op zonne-energie. Na een dag opladen in de zon geeft dit compacte apparaat 150 uur lang licht en stroom af. Een handige gadget dus voor vakantiegangers, natuurliefhebbers en festivalgenieters. Maar in ontwikkelingslanden als Haïti, Liberia, Mali en Syrië is de WakaWaka veel meer dan dat; het is een levensredder. Wereldwijd zijn er namelijk 1,2 miljard mensen die zonder elektriciteit leven, wat hen afhankelijk maakt van gevaarlijke en dure kerosinelampen. Met een krachtige en duurzame lichtbron binnen handbereik kunnen zij daar voorgoed afscheid van nemen. Dat zorgt voor een schonere lucht, minder gezondheidsrisico’s, betere schoolresultaten en een besparing op energiekosten. Bovendien geeft de geïntegreerde telefoonoplader van de WakaWaka hen toegang tot ondernemerschap en familie die ver weg woont.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid zijn belangrijke thema’s voor ACES Direct. Een investering in het duurzame en levensreddende initiatief past daarom geheel in de lijn die het bedrijf jaren geleden heeft ingezet. ACES Direct kwam in contact met het WakaWaka-project via Jeroen Hovinga van Synmotive, een bedrijf uit Baarn dat zich bezighoudt met Google Apps en sinds kort Expertise Partner is van ACES Direct. Hovinga: “Onze gedeelde interesse voor duurzame innovaties kwam aan het begin van de samenwerking al ter sprake. Toen ik ze over WakaWaka vertelde – wij hebben vorig jaar gefietst voor de WakaWaka Foundation – waren ze meteen enthousiast. Het project past perfect bij hun gedrevenheid voor MVO.”

Pay it forward
Dankzij ACES Direct gaan er nu zestig WakaWaka’s naar één van de 152 aangesloten ontwikkelingshulpprojecten. Daarmee krijgen zestig families een zelfvoorzienend en veiliger leven. Van Boxtel: “En de WakaWaka’s die nu op ons kantoor in Tilburg liggen, geven we aan werknemers en relaties. Wij vertellen hen dan het achterliggende verhaal over het bijzondere project. Zo hopen we andere bedrijven te inspireren om ook mee te doen, net als Synmotive bij ons heeft gedaan. Het project krijgt dan een nóg grotere spin-off dan het nu al heeft. Wij geloven in de WakaWaka Foundation en daarom zal het zeker niet bij deze zestig zonnelampen gaan blijven.”

Allround IT-dienstverlener ACES Direct helpt grote en kleine organisaties om meer succes te boeken. Dat doet ACES Direct door klanten te helpen bij het oplossen van zakelijke uitdagingen met behulp van complete, integrale IT-oplossingen die de optelsom vormen van hardware, software, diensten en kennis. Daarmee zorgt ACES Direct dat organisaties zich helemaal op hun kernactiviteiten kunnen richten en medewerkers hun werk sneller, beter en efficiënter kunnen doen. Vanuit Tilburg bedient ACES Direct jaarlijks meer dan 15.000 klanten. Ondanks die omvang staan samenwerking en persoonlijke aandacht centraal. Want alleen door persoonlijke aandacht en diepgaande samenwerking kan ACES Direct écht toegevoegde waarde leveren. Dát is de persoonlijke klik in IT.