Elke dag weer worden er nieuwe tools gelanceerd die beloven om onze productiviteit een boost te geven, workflows te optimaliseren en/of de tevredenheid van medewerkers te vergroten. Een tool die al die zaken combineert, is het HP Workforce Experience Platform. Hoe dat precies zit? Dat vertel ik je graag in deze blog.
De opkomst van artificial intelligence (AI) op de werkvloer valt niet te stuiten. Wellicht maak je in je dagelijkse werk zelf ook al volop gebruik van tools als ChatGPT, Copilot en Gemini.
Parralel aan de opkomst van AI, zien we dat de arbeidsmarkt onverminderd krap is en blijft. Er is bedrijven dan ook veel aan gelegen om zo efficiënt mogelijk te werken, maar óók om te zorgen voor een prettige werkomgeving. Want goede mensen wil je als werkgever natuurlijk zo lang mogelijk aan boord houden.
De juiste hulpmiddelen helpen daarbij; als medewerkers de beschikking hebben over devices en tools die passen bij hun takenpakket en hun workload, doet dat niet alleen wonderen voor hun productiviteit, maar ook voor hun mentale welzijn.
Op het snijvlak van deze ontwikkelingen – de opkomst van AI en de krappe arbeidsmarkt – introduceerde HP onlangs een nieuwe, veelbelovende oplossing: het HP Workforce Experience Platform . Dit gebruiksvriendelijke, door AI aangedreven platform zorgt op allerlei manieren voor een hogere productiviteit én voor meer tevredenheid en betrokkenheid.
Zo monitort het HP Workforce Experience Platform de performance van je IT-omgeving en krijg je AI-gestuurde inzichten over individuele gebruikspatronen. Met die inzichten kun je devices optimaal laten aansluiten bij de actuele workload van je medewerkers; bijvoorbeeld door devices te voorzien van meer geheugen of een snellere processor, of door het OS te upgraden. Zo weet je zeker dat de pc van je data-analist niet voortdurend vastloopt, met alle frustratie van dien. Of dat je sales rep nu eindelijk wél gebruik kan maken van die nieuwe, handige AI-functies.
Ook biedt het HP Workforce Experience Platform je realtime inzicht in de status, prestaties en beveiliging van apparaten. Daardoor kun je dreigende problemen – zoals een volle opslagcapaciteit, een oververhitte processor of een instabiele netwerkverbinding – proactief oplossen vóórdat ze gevolgen hebben voor de productiviteit van je medewerkers.
Maar het HP Workforce Experience Platform bevordert niet alleen de productiviteit binnen je organisatie, het helpt je ook om de vinger aan de pols te houden als het gaat om de tevredenheid onder je medewerkers. Met de ingebouwde ‘pulse surveys’ (korte, gerichte vragenlijsten) krijg je voortdurend snel inzicht in de tevredenheid van je medewerkers over de digitale werkomgeving – zodat je hier proactief op kunt inspelen. Als je mensen lekker kunnen doorwerken en minder frustratie ervaren, simpelweg omdat de devices en systemen waarmee ze werken soepel draaien, gaan ze ook met meer plezier aan de slag.
Ten slotte zorgt het Workforce Experience Platform voor lagere kosten. Want dankzij alle AI-gestuurde kun je issues zoveel mogelijk oplossen vóórdat ze plaatsvinden. Daardoor is er onder de streep vaak minder IT-support nodig en kun je de totale eigendomskosten (Total Cost of Ownership) van je vloot aan devices verlagen.