Stel je eens voor: je stapt een tijdmachine in en reist terug naar je werkplek van tien jaar of nog langer geleden. Herken je het nog? Voor een deel wel, maar voor een deel waarschijnlijk ook niet. De moderne werkplek heeft namelijk een flinke metamorfose ondergaan. In allerlei sectoren, van de zorg tot de maakindustrie, hebben automatisering, robots en – steeds vaker – AI hun intrede gedaan.
Voor ons als IT businesspartner voldoende reden om weer eens wat dieper in al die ontwikkelingen te duiken, om zo beter zicht te krijgen op de belangrijkste IT-gerelateerde veranderingen in werkend Nederland anno 2024. Daartoe ondervroegen we (in samenwerking met MarktEffect) meer dan 1.000 respondenten, werkzaam in organisaties met 250 tot 1.200 medewerkers.
Dat resulteerde in onze recent gepubliceerde IT Indicator 2024: Eindgebruiker in beeld, met tal van interessante inzichten. Wist je bijvoorbeeld dat slechts een minderheid van de werkgevers software biedt die goed beveiligd is tegen datalekken? En dat er nog te weinig gebruik wordt gemaakt van essentiële beveiligingsmaatregelen, zoals audits of ethisch hacken? Opmerkelijk, zeker als je bedenkt dat het aantal cyberdreigingen (zoals ransomware, DDoS-aanvallen en grootschalige phishingcampagnes) al jaren toeneemt. En, zo blijkt uit ons onderzoek: databeveiliging staat bij medewerkers juist hoog op de agenda.
Wat ik – in het verlengde hiervan – ook enorm interessant én verontrustend vond: het feit dat één op de vijf (20 procent) van de Nederlandse werkenden met apparatuur van de zaak, hierop wel eens informatie van zijn of haar voorganger is tegengekomen, zoals foto’s, mails of andere gegevens. Dat brengt allerlei risico’s met zich mee, zoals datalekken, financiële schade en reputatieschade. Maar het straalt ook slecht op af op jou als werkgever. Want als nieuwe werknemers onverwacht persoonlijke gegevens van hun voorganger of bedrijfsgevoelige informatie tegenkomen op hun werkdevice, sta je als werkgever meteen met 1-0 achter.
Des te belangrijker dus, om werkapparatuur goed schoon te (laten) wipen zodra een werknemer uit dienst gaat en je zijn of haar device(s) wil doorgeven aan een nieuwe medewerker.
Verder wil je natuurlijk dat je medewerkers lekker kunnen doorwerken, zonder gehinderd te worden door de techniek. Ook in dat opzicht bood ons onderzoek een belangrijk inzicht, namelijk dat een werkende in Nederland gemiddeld 5,17 uur per maand kwijt is aan (het oplossen van) technische storingen of problemen. Per jaar komt dat neer op bijna acht volledige werkdagen per persoon! Tijd die je mensen ongetwijfeld nuttiger hadden kunnen besteden. En dan heb ik nog niets eens over de frustraties die dit allemaal oproept bij je medewerkers.
Gelukkig is er een goede oplossing om de productiviteit en tevredenheid van je gebruikers op peil te houden: fleetmanagement. Daarmee krijg je realtime, datagedreven inzicht in de status en prestaties van alle werkplekken binnen je organisatie, zodat je veel gerichter (proactief) kunt ingrijpen zodra de prestaties van een bepaalde werkplek achterblijven. Het resultaat: maximale productiviteit en tevredenheid – in elk geval op het gebied van IT.