Hoe My Jewellery en Apple-devices elkaar versterken | Aces Direct
Zoeken
Zoeken

Hoe My Jewellery en Apple-devices elkaar versterken

Hoe My Jewellery en Apple-devices elkaar versterken

Whitepaper - Aan de slag met Apple Business Manager

Welk MDM-platform je ook kiest: als je als organisatie veel of zelfs exclusief werkt met Apple-apparaten, is Apple Business Manager een onmisbare aanvulling op je MDM-oplossing. Met Apple Business Manager kun je de aanmelding van devices bij je MDM-platform namelijk automatiseren, zonder dat je elk device afzonderlijk fysiek hoeft voor te bereiden. Dat scheelt enorm veel tijd. In deze whitepaper vind je meer informatie over de basics en de belangrijkste functionaliteiten van Apple Business Manager.

Ruud van Sprang

Ruud van Sprang

Accountmanager t. 013 762 19 00
Contactformulier

“De devices van Apple zijn voor ons een uitstekende investering”

Sinds de oprichting in 2011 is My Jewellery is uitgegroeid tot een toonaangevend merk in de sieraden- en mode-industrie. Het bedrijf heeft inmiddels tientallen winkels in Nederland, België en Duitsland, en recent werd zelfs een eerste vestiging geopend in modehoofdstad Parijs – waarmee een langgekoesterde wens van oprichter Sharon Hilgers in vervulling ging. Om de winkels en de gehele achterliggende organisatie draaiende te houden, maakt My Jewellery op IT-gebied gebruik van het ecosysteem van Apple. En dat bevalt uitstekend, vertelt Jip Toebosch (IT Support Engineer). “De apparaten van Apple passen perfect bij wat we als bedrijf willen uitstralen.”

Op het hoofdkantoor van My Jewellery in Den Bosch is het een drukte van belang. In een van de gebouwen is zelfs een complete My Jewellery boutique nagebouwd; om leveranciers een indruk te geven van de luxe uitstraling van het merk, maar bijvoorbeeld ook om professionele content voor social media te kunnen maken.

Design en gebruiksgemak

Om de winkels en de gehele achterliggende organisatie draaiende te houden, maakt My Jewellery op grote schaal gebruik van de devices van Apple. Dat is al vanaf het prille begin zo, vertelt Jip. “Sharon is het bedrijf ooit begonnen vanuit haar garage met slechts één iMac. En al die jaren is My Jewellery Apple trouw gebleven, ook nu het bedrijf zeker de laatste jaren enorm hard gegroeid is.”

Dat heeft om te beginnen te maken met het ontwerp van de Apple-devices, vertelt Jip. “Bij een bedrijf als My Jewellery draait natuurlijk alles om esthetiek, om een zo mooi mogelijke uitstraling. Het mooie, strakke design van de Apple-producten past daarbij. Maar minstens zo belangrijk is het gebruiksgemak. De apparaten werken heel intuïtief. Elke medewerker kan er doorgaans probleemloos mee uit de voeten.”

Uitzonderingen

Inmiddels telt My Jewellery zo’n 850 medewerkers. Daarvan werken er zo’n 250 op kantoor, bijvoorbeeld als designer, financieel specialist of marketeer; de overige medewerkers werken in de winkels of in het warehouse. Kantoormedewerkers, storemanagers en warehousemanagers krijgen bij indiensttreding standaard de beschikking over een MacBook Air en – als ze voor hun werk veel moeten bellen – een iPhone.

Tegelijkertijd is er ruimte om voor specifieke functies en rollen uitzonderingen te maken op IT-gebied. Zo krijgen salesmedewerkers die veel onderweg zijn (ook) de beschikking over een iPad. Medewerkers die veel met Adobe werken – bijvoorbeeld op de designafdeling – krijgen de beschikking over een MacBook Pro, voor extra power. En medewerkers die content maken voor de social-mediakanalen van My Jewellery, krijgen de beschikking over een iPhone 15 Pro Max – voor optimale beeld- en geluidskwaliteit.

Gebruiksvriendelijk karakter

Met name het gebruiksvriendelijke karakter van Apple is een belangrijke factor, benadrukt Jip nogmaals. “De devices zijn gewoon snel te doorgronden, ook voor medewerkers die misschien nog geen ervaring hebben met de devices en het besturingssysteem van Apple of die misschien überhaupt niet zo’n affiniteit met IT hebben. Met macOS en iOS onderscheidt Apple zich wel echt van andere besturingssystemen. Dat is in de eerste plaats fijn voor de medewerkers zélf; die kunnen meteen voortvarend aan de slag met hun laptop en telefoon. In die zin verhogen de producten van Apple absoluut de productiviteit. Maar ook voor ons als IT-supportafdeling werkt het prettig; we krijgen relatief weinig supportverzoeken als je het afzet tegen het aantal medewerkers.”

Medewerkers maken – afhankelijk van hun functie – gebruik van Microsoft-apps als Outlook, Word, PowerPoint en Excel en van programma’s als Adobe Creative Cloud en Photoshop. Maar ook Apple-toepassingen als Notities worden veelvuldig gebruikt, schetst Jip. “Soms schiet je opeens een goed idee binnen; ook als je niet op je werkplek zit, maar bijvoorbeeld in de supermarkt staat. Dan is het een kwestie van een notitie maken op je iPhone, waarna alles meteen gesynchroniseerd wordt met je MacBook. Op die manier kun je de volgende dag meteen weer met dat goede idee aan de slag.”

Eerste indruk

Net als veel andere bedrijven heeft ook My Jewellery te maken met de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt. Het bedrijf slaagt er – mede dankzij een ijzersterke branding – nog altijd goed in om de juiste talenten aan te trekken, maar het is uiteraard ook belangrijk om zittende mensen vast te houden. Een goede onboarding speelt daarbij een belangrijke rol, vertelt Jip. “Als werkgever wil je natuurlijk meteen een goede indruk maken. Daarom zorgen we ervoor dat nieuwe medewerkers op hun eerste werkdag een gloednieuwe of volledig gerefurbishte MacBook op hun bureau hebben staan, inclusief monitor, toetsenbord en muis, en voorzien van alle apps die ze nodig hebben voor hun specifieke rol. Daarmee maak je meteen een enorm goede eerste indruk, is onze ervaring.”

Mobile Device Management

Binnen de dagelijkse bedrijfsvoering speelt het ecosysteem van Apple een belangrijke rol. Voor optimaal gebruikersgemak werkt My Jewellery momenteel aan de invoering van Single Sign-On (SSO), zodat medewerkers nog maar één keer hoeven in te loggen op hun MacBook en de onderliggende applicaties en platforms (zoals Microsoft 365). Voor dat inloggen maken medewerkers gebruik van Face ID of Touch ID, in combinatie met multi-factorauthenticatie (MFA) via Microsoft Authenticator.

Zodra een medewerker uit dienst gaat, wordt het device schoongeveegd via het Mobile Device Management-platform. Ook kunnen via MDM bijvoorbeeld op afstand wachtwoorden worden veranderd of updates worden doorgevoerd. Aanvullend maken Jip en zijn collega’s gebruik van Apple Business Manager (ABM), vertelt hij. “Met ABM kun je de aanmelding van devices bij het MDM-platform automatiseren. Dat scheelt enorm veel tijd, en het zorgt ervoor dat we binnen onze MDM-oplossing te allen tijde een actueel overzicht hebben van alle individuele apparaten die in omloop zijn.”

Duurzaamheid

Als modern bedrijf voelt My Jewellery de verplichting om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Zo gebruikt het bedrijf zoveel mogelijk duurzame materialen (zoals biologisch katoen, gerecycled polyester en gerecycled staal) en wordt er – samen met andere bedrijven in de sector – actief gewerkt aan het inzamelen en duurzaam verwerken van textiel. Het milieuvriendelijke ontwerp en de zo groen mogelijke productie van Apple-producten passen daar vanzelfsprekend goed bij, vertelt Jip. “Duurzaamheid is misschien niet de belangrijkste reden om voor Apple te kiezen – dat zijn toch met name het gebruiksgemak en de hoogwaardige uitstraling –, maar het is fijn dat onze organisaties ook in dit opzicht goed bij elkaar passen. We kijken ook altijd of we devices opnieuw kunnen inzetten, zodra een medewerker uit dienst gaat. Zo voorkomen we dat apparaten die nog prima een tijdje meekunnen, onnodig voortijdig op de afvalberg belanden.”

Uitstekende investering

Al met al bevalt de keuze voor Apple erg goed, benadrukt Jip. “De apparaten passen dankzij hun fraaie design perfect bij wat we als bedrijf willen uitstralen; richting onze klanten én richting onze medewerkers. Maar minstens zo belangrijk is dat de gebruiksvriendelijkheid en de performance perfect on point zijn. Daardoor zijn er op IT-gebied weinig issues en zijn we onder de streep ook minder tijd aan IT-support kwijt. Daarmee zijn de devices van Apple voor My Jewellery in alle opzichten een uitstekende investering.”

Whitepaper - Aan de slag met Apple Business Manager

Welk MDM-platform je ook kiest: als je als organisatie veel of zelfs exclusief werkt met Apple-apparaten, is Apple Business Manager een onmisbare aanvulling op je MDM-oplossing. Met Apple Business Manager kun je de aanmelding van devices bij je MDM-platform namelijk automatiseren, zonder dat je elk device afzonderlijk fysiek hoeft voor te bereiden. Dat scheelt enorm veel tijd. In deze whitepaper vind je meer informatie over de basics en de belangrijkste functionaliteiten van Apple Business Manager.