Hoe wij de zorgsector vooruithelpen met slimme combinaties van IT-diensten
Zoeken
Zoeken
Hoe wij de zorgsector vooruithelpen met slimme combinaties van IT-diensten

Hoe wij de zorgsector vooruithelpen met slimme combinaties van IT-diensten

Logistieke diensten

Om je vooruit te helpen, bieden wij een aantal logistieke diensten aan die jou op een duurzame manier verder brengen. Onze projectmanagers vertellen je graag alles over onze logistieke diensten, zoals uitgepakt leveren, verzekerde opslag en leveren op maat. 

Hoe wij de zorgsector vooruithelpen met slimme combinaties van IT-diensten

Het goed uitleveren van een werkplek kost tijd. Hoe zorg je voor blije eindgebruikers? Er zijn veel handelingen nodig voordat een werkplek in gebruik kan worden genomen. Denk hierbij aan het uitpakken van het device en de configuratie. Een tijdrovende taak, die vaak bovenop de dagelijkse werkzaamheden komt. Veel IT-afdelingen hebben hier de capaciteit niet voor. Hoe kun je ervoor zorgen dat je je eindgebruikers toch de beste kwaliteit levert? In deze blog delen Pim Orbons, projectmanager en Noud Schaper, Key Accountmanager Healthcare hun kennis over het duurzaam vernieuwen van werkplekken.

Werkplekken vernieuwen met behoud van bedrijfscontinuïteit 

Een 10+ gebruikerservaring. Dat is wat we willen voor iedere werknemer. Met een werkplek die volledig aansluit op de behoefte van de medewerker. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren als het gaat over de werkplek. De een is veel onderweg, de ander werkt graag thuis. Hoe bepaal je nu welk device het meest geschikt is? En hoe zorg je ervoor dat de IT-afdeling die 10+ gebruikerservaring kan realiseren?

Ontzorging van de IT-afdeling

Onlangs vroeg een grote zorgorganisatie ons om 40 werkplekken te vernieuwen. Je begrijpt: in een dergelijke organisatie is het van groot belang dat de interne systemen blijven draaien; de bedrijfscontinuïteit is cruciaal. We vroegen de zorgorganisatie daarom hoe ze de uitlevering van deze notebooks wilden organiseren. Het betreffende IT-team is namelijk elke dag druk met het afhandelen van vragen en issues van collega’s. Extra capaciteit om laptops uit te pakken en configureren is er eigenlijk niet. Tenzij je inlevert op de kwaliteit van het bijhouden van deze werkstromen. En dat willen we natuurlijk niet.

Eindgebruiker in kaart

We besloten het traject middels onze gestandaardiseerde projectaanpak te begeleiden. Van het in kaart brengen van de eindgebruiker tot het blijven monitoren van de werkplekken. Samen met de IT-afdeling en eindgebruikers (artsen, verpleegkundigen, kantoorpersoneel) hebben we persona’s opgesteld. Ieder type gebruiker heeft namelijk zijn eigen wensen en eisen om het werk goed te kunnen doen. Hoe we zo’n personascan aanpakken lees je in onze blog ‘’De kracht van gepersonaliseerde IT deel 1 – het inventariseren’’.

MyFIT Shop – een CYOD bestelportaal voor medewerkers

Vervolgens richtten we een portaal in waar de eindgebruikers zelf hun device kunnen bestellen, de zogenoemde MyFIT shop. Op basis van hun persona krijgen medewerkers hier de keuze uit passende devices. Deze bestellen ze vervolgens zelf via het portaal. De IT-medewerker zit hier dus niet meer tussen.  

Levering van de bestelde hardware

Nu zijn we eigenlijk pas bij het oorspronkelijke verzoek. Namelijk de medewerkers voorzien van een nieuwe laptop. Bij het leveren en in gebruik nemen van de devices komt veel kijken. Denk hierbij niet alleen aan het transport, maar ook aan het uitpakken, taggen, registreren en uitleveren met de juiste software. In het geval van deze organisatie: keer 40. 

En dan moet je ook de stapel verpakkingsmaterialen die overblijft nog afvoeren. De tijd die je hier als IT-afdeling aan kwijt bent gaat wederom ten koste van de kwaliteit van de dagelijkse stroom aan werkzaamheden. Hoe hebben we dat opgelost? Door zoveel mogelijk te regelen voorafgaand aan de levering.

Verpakkingsarm leveren en pre-provisioned deployment

In het geval van deze zorgorganisatie hebben we gekozen voor het verpakkingsarm leveren van de devices en pre-provisioned deployment.

In de praktijk ziet dat proces er als volgt uit:

  • De devices worden, voordat ze naar de organisatie gaan, uit hun verpakkingen gehaald. Het afval wordt volgens de hoogste MVO-standaarden gescheiden en vervolgens gerecycled,
  • De devices worden voorzien van een sticker (asset tag) en geregistreerd,
  • We installeren de software die de gebruiker nodig heeft,
  • De devices worden in een speciale mal vervoerd. Hierdoor heb je dus maar 1 doos nodig voor alle devices. Met als resultaat dat de ontvanger minder afval hoeft af te voeren. Praktisch en duurzaam dus.

Het enige dat deze IT-afdeling nog hoefde te doen, was ervoor zorgen dat het juiste device bij de juiste collega terecht kwam. Alle andere werkzaamheden hebben we uit handen genomen. 

Gebruikerservaring staat voorop

Ons doel is altijd een 10+ gebruikerservaring van de werkplek. Daarbij hoort een soepele uitlevering van devices, van type device tot configuratie en duurzame levering. En zo zorgen wij ervoor dat iedereen in de organisatie goed zijn werk kan doen.

Wil je aan de slag met het vernieuwen van werkplekken? Noud Schaper deelt zijn kennis en ervaring graag met je.

Noud Schaper

Key Accountmanager t.013 762 18 80

Logistieke diensten

Om je vooruit te helpen, bieden wij een aantal logistieke diensten aan die jou op een duurzame manier verder brengen. Onze projectmanagers vertellen je graag alles over onze logistieke diensten, zoals uitgepakt leveren, verzekerde opslag en leveren op maat. 

Deel op social media